Diterbitkan Jenis-jenis pakaian.

Jenis Ketidakupayaan:
Peringkat Pendidikan:
Domain:
Penulis: 
En Sarib Selamat

Perancangan Sebelum Pengajaran

Sukatan Pelajaran: 
1.3 Membuka dan memakai pakaian tanpa bantuan. 1.3.1. Jenis-jenis pakaian-pakaian asas, pakaian mengikut jantina dan pakaian mengikut bangsa.
Deskripsi Pelajaran Hari Ini: 
Murid belajar untuk membezakan jenis-jenis pakaian dan menamakan pakaian yang dilihat.
Objektif: 
1. Dapat membezakan jenis-jenis pakaian. 2. Dapat menamakan pakaian yang dilihat.
Kemahiran Sedia Ada: 
Tahu kegunaan pakaian asas
Analisis Tugasan/Konsep Pembelajaran: 
1. Murid membandingkan perbezaan pakaian yang di pakai. 2. Murid menyebut semula nama pakaian secara kelas atau individu selepas guru. 3. Guru sebut nama pakaian, murid tunjukkan gambar atau pakaian sebenar. 4. Guru tunjuk jenis pakaian murid sebut nama pakaian tersebut. 5. Bersoal jawab mengenai kegunaan pakaian yang di lihat dan di sebut. 6. Menggunakan kad imbasan yang di sediakan melabel pakaian yang ada. 7. Murid di minta asingkan pakaian mengikut jantina. 8. Susun ikut cara pemakaiannya. 9. Sebut dan label pakaian yang berkenaan.
Bahan Bantu Mengajar: 
Gambar dan pakaian sebenar serta kad perkataan.

Permulaan Pengajaran

Set Induksi
Deskripsi: 

Guru menunjukkan beberapa jenis pakaian sebenar kepada murid.

Membantu Murid Mengingat Kembali Kemahiran Sedia Ada
Membanding beza apa yang dilihat dengan pengalaman lalu.
Memperkenalkan Pelajaran Hari Ini Kepada Murid
Guru perkenalkan pelajaran iaitu jenis-jenis pakaian di kawasan persekitaran.

Penyampaian Isi Pelajaran

Mempersembahkan Maklumat Baru Kepada Murid
1. Guru menamakan jenis-jenis pakaian asas seperti baju, seluar, kain, kemeja, stoking, tali pinggang dan kasut. Guru menggunakan bahan sebenar atau kad gambar. 2. Murid menyebut semula nama pakaian secara kelas atau individu selepas guru. 3. Guru sebut nama pakaian, murid tunjukkan gambar atau pakaian sebenar. 4. Guru tunjuk jenis pakaian murid sebut nama pakaian tersebut. 5. Guru bersoal jawab mengenai kegunaan pakaian yang di lihat dan di sebut. Contohnya, kasut – kaki. 6. Menggunakan kad imbasan yang di sediakan melabel pakaian yang ada.
Langkah Kedua
1. Letakkan semua jenis pakaian asas di atas meja. Contohnya, stokin, kasut, seluar, baju kurung, kemeja dan lain-lain. 2. Murid di minta asingkan pakaian mengikut jantina. 3. Susun ikut cara pemakaiannya. Baju di sebelah atas dan kasut paling bawah. 4. Sebut dan label pakaian yang berkenaan. Contohnya, baju kurung dan kasut. 5. Lakukan aktiviti secara kumpulan dan kemudiannya secara individu.

Penilaian

Latihan dengan Bimbingan
Latih tubi iaitu menamakan jenis pakaian dan fungsinya. Jika perlu murid diberi ‘pembayang’(clue) dengan menyebut perkataan permulaannya.
Latihan Kendiri
1. Menggunakan lembaran kerja: Pilih pakaian mengikut jantina. 2. Isikan ruang di sebelah kiri dengan jenis pakaian orang lelaki dan di sebelah kanan bagi orang perempuan. Labelkan setiap pakaian.

Penutup Pengajaran

1. Lekatkan kad gambar mengenai jenis-jenis pakaian asas di papan tulis. Murid dan guru ulangkaji secara lisan fungsinya. 2. Galakkan murid menyediakan buku skrap mengenai jenis-jenis pakaian. 3. Suruh juga murid bersedia dengan pakaian yang sesuai bagi menyambut parti hari jadi kawan.

Aktiviti Lanjutan

Generalisasi/Aplikasi Kepada Kehidupan Seharian/Pelajaran Lanjutan
Memilih pakaian mengikut situasi.
Penilaian pentadbir:
0
Dibaca 16951 kali